Kverulant.org v závěru loňského roku odhalil, že se Správa pražských hřbitovů chystá koupit dva roky starý pohřební automobil Mercedes za cenu vyšší, než byla cena vozu nového. Než k nákupu došlo, upozornil na chystaný tunel pražský magistrát. Marně a vůz byl za 3,4 milionů korun zakoupen. Proto Kverulant podal 14. ledna trestní oznámení.

Kverulant v závěru roku 2020 odhalil, že Správa pražských hřbitovů, příspěvková organizace hlavního města Prahy, podepsala 19. listopadu kupní smlouvu na téměř dva roky starý pohřební automobil Mercedes-Benz E 200. Kupní cena činila přesně 3 387 879 korun. Vůz prodával živnostník Jan Popelář a má najeto 28 tisíc kilometrů. Přitom podobné vozy se v Německu prodávaly o téměř milion korun levněji.

Kverulant si také vyžádal informace od německého úpravce vozidel Mercedes, firmy Kuhlmann-Cars, který se na podobná vozidla specializuje, a zjistil, že již za 3,1 milionu korun by mohla mít Praha zcela nový vůz. Kverulant o problematickém nákupu počátkem prosince informoval vedení pražského magistrátu a chtěl věřit, že nákup bude zastaven. Nestalo se tak. Nákup byl realizován.

Kverulant je přesvědčen, že nákup konkrétního předraženého vozu byl předem domluven s dodavatelem. Na nákup vozu sice hřbitovní správa vypsala výběrové řízení, ale jeho podmínky byly předem „ušity“ pro Jana Popeláře. Této hypotéze také nasvědčuje fakt, že se do soutěže přihlásil jako jediný dodavatel. Proto Kverulant podal na vedení hřbitovů trestní oznámení.

Předražený nákup pohřebního vozidla není zdaleka první podezřelý nákup organizace zodpovědné za pražské hřbitovy. Audit provedený v roce 2017 společností Ernst & Young jich odhalil hned několik.

Audit tehdy ukázal na obdobný případ. Šlo o zakázku na nákup nákladních automobilů skoro za tři miliony korun. Firmy, které se o ni ucházely, pravděpodobně spolupracovaly při přípravě cenových nabídek. To auditoři dokládali i tím, že některé části písemných nabídek byly u obou společností totožné, a obsahovaly dokonce i stejné překlepy. Do této zakázky se navíc přihlásily právě jen tyto dvě firmy. Zatímco ostatní odradil fakt, že požadavky správy hřbitovů žádný automobil v Česku nesplňuje, tyto dvě společnosti prostě napsaly, že takové vozidlo neexistuje, a nabídly jiné. To sice požadavky nesplňovalo, ale správa jejich nabídku nevyřadila.

Jedním z nejzásadnějších zjištění auditu pak byla zakázka za 42 milionů korun na likvidaci odpadu. Správa platila podle hmotnosti odvezeného množství. Jenže podle závěrů auditu odvezený odpad nijak nevážila ani neevidovala, takže nemohla mít přehled, za co vlastně více než 800 tisíc měsíčně platila.

Kontrola dále ukázala na dvojici zakázek v celkové hodnotě přes tři miliony korun, kdy si nechala správa hřbitovů zhotovit znalecký posudek na stav svého majetku. Jeho výsledkem bylo doporučení majetek zlikvidovat. Následně si správa od stejné firmy, která likvidaci doporučila, koupila nové zboží. Takhle správa vyhodila dva elektromobily a za dvacet dní nato si koupila pět nových za cenu dvou milionů korun. Vedení navíc vůbec nedokázalo doložit, jakým způsobem byly elektromobily zlikvidovány. Podobně postupovala Správa pražských hřbitovů také v případě nákupu zahradní techniky. Stejná firma, od níž si ji organizace kupuje, dělala posudky na křovinořezy. Doporučila je vyměnit. A dodala nové. Správa navíc firmě nechala vyřazený materiál k likvidaci.

Obdobný byl také případ dvou propojených firem Lasesmed a Premio Invest, které mezi lety 2013 a 2015 dostaly od Správy pražských hřbitovů řadu menších zakázek na drobné stavební práce, úklidové služby nebo na dodávky a montáž laviček dohromady za 1,3 milionu korun. Firmy, které v rámci jedné zakázky soutěžily proti sobě, patřily dvěma členům ČSSD v Praze 14 a provozovnu mají na stejné adrese.  

 

Autor je ředitel a zakladatel obecně prospěšné společnosti Kverulant.org.