Od čtvrtka 27. srpna až do nedělních večerních hodin 30. srpna nabídne Marienbad Film Festival experimentální snímky z celého světa, intermediální a audiovizuální performance, dokumenty, poslech podcastů a dostane se i na divadlo. Festival zahájí komedie Jak ukrást Venuši režiséra Williama Wylera s Audrey Hepburn v hlavní roli.
Pátý ročník Marienbadu se oproti jiným letošním filmovým festivalům rozrostl a po celé léto oživuje utichlé lázeňské město. „Přestože většina festivalů musela svůj program omezit, nám se zatím podařilo zachovat každoroční srpnový festival v plném rozsahu a obohatit program o pět sobotních dvojprojekcí v průběhu července a srpna na různých místech Mariánských Lázní, které jsme zpestřili debatou s pozvaným hostem,” uvedla se ředitelka festivalu Zuzana Stejskalová.
Galavečer letošního festivalu se uskuteční v hotelu Lesní mlýn původně Donbas, který dlouhá léta chátral a v posledním roce se částečně otevřel veřejnosti jako prostor pro kulturu. „V malebném místě uvedeme americkou klasiku Jak ukrást Venuši s Audrey Hepburn v hlavní roli z roku 1966. Celý večer bude koncipován jako instalace navržená pro toto speciální místo uprostřed parků v srdci Mariánských Lázní,” slibuje programový šéf festivalu Lubomír Konečný.
Výběr současné filmové tvorby nabídne sekce Theatre Electrique. „Náplň této sekce se skládá z pěti částí. První částí je site-specific art Michala Kindernaye, pokračujeme imerzivním divadlem Jakuba Čermáka, rekonstrukcí performance Romana Štětiny, další částí je kolekce krátkých filmů dvojice Matěj Sláma a Jakub Vrbík a poslední částí je dokumentární sci-fi o sofistikované umělé inteligenci Viery Čákanyové,” říká dramaturg festivalu Lubomír Konečný.
Režisér a herec Jakub Čermák přijede do Mariánských Lázní s divadelní queer inscenací Marie Stuartovna. Anatomie (dramatu), kterou uvádí s projektem Depresivní děti touží po penězích. Představení seznámí diváky s osudy dvou hlavních hrdinek, anglické královny Alžběty a její rivalky, skotské královny Marie Stuartovny. V Čermákově dekadentní verzi Schillerovy klasiky ztvárňují postavy královen muži – Sebastian Rein Alžbětu a Jakub Čermák Marii.
Film FREM slovenské autorky Viery Čákanyové byl poprvé uveden na MFDF Jihlava a letos v únoru v sekci Forum na Berlinale. Česká distribuční premiéra filmu byla kvůli koronavirové krizi odsunuta. Je to audiovizuální rekviem za druh homo sapiens.
Aktuální filmovou tvorbu reprezentuje sekce Forum Marienbad. „Do pátého ročníku se nám přihlásilo celkem 86 děl ze 16 zemí, ze kterých jsme vybrali 19 českých a tři zahraniční projekty,” řáká ředitelka festivalu Zuzana Stejskalová.
Novinkou je kurátorská selekce současné tvorby filmových veřejných vysokých škol, kterou vyberou filmoví kritici Martin Svoboda a Martin Šrajer ze snímků z pražské FAMU a ze zlínského ateliéru Audiovizuální tvorba FMK UTB.
Ferdinandova kolonáda se na čtyři dny promění v Marienbad Kaffehaus, ve kterém se návštěvníkům festivalu bude servírovat k snídani káva a loupák a poslech dvou českých podcastů, které vznikly v produkci labelu Audionaut – osmidílný seriál Pohřešovaná a úplná novinka Anatomie strachu. Dokumentarista Petr Hátle oživuje v Pohřešované jednu z největších záhad novodobé kriminalistiky a vypráví o případu dívky, která v roce 1997 zmizela takřka beze stopy. Intimní mikrohorory ve zvuku Anatomie strachu rekonstruují, co se v nás odehrává, když jsme vyděšení. Sérii skutečných příběhů vytvořili Brit Jensen, Jiří Slavičínský a Martin Ožvold.
Mezitím pokračují sobotní filmové dvojprogramy. V sobotu 8. srpna budou ptomítány dva stejnojmenné snímky Bídníci, první je aktualizovaná verze ze současného pařížského předměstí od režiséra Ladj Ly a druhý je klasická adaptace ‘made in USA’ od Toma Hoopera. Předcházet jim bude debata s Přemyslem Martínkem na téma proměny sdíleného vnímání audiovize. Poslední dvojprogram, který se uskuteční v sobotu před samotným festivalem, je složený z filmu režiséra Nadava Lapida Synonyma v kombinaci s nejnovějším Spider-Manem,” říká Lubomír Konečný.